Gondolkodott már azon, hogy bizonyos színeket látva, miért emelkedik meg a pulzusa, vagy éppen mitől érez angyali nyugalmat? Bizony, a színek komolyan befolyásolják a hangulatot. Élénkítenek, ingerelnek és vásárlásra ösztönöznek.
Régóta ismeri a színek tudományát a reklámpszichológia, ezért erre a szakemberek már a kreatívok tervezésekor gondos figyelmet fordítanak. A szín fizikai szempontból elektromágneses hullámok látható spektruma. Pszichológiai szemszögből pedig észlelet, amelyet az emberi agy a szem által érzékelt jelenségből „alakít ki”. Nem véletlen, hogy erre a látszólag egészen egyszerűen definiálható területre egy egész tudomány épült. A színpszichológia azt kutatja, hogy egyes színek és árnyalataik milyen hatást váltanak ki az emberekben.
Az elmúlt évtizedekben a marketing is bőven profitált az itt szerzett kutatási ismeretekből, lebontva a színeket különféle megjelenési környezetekre. A Lawrence Ragan Communications intézet szerint a fogyasztók több mint 90 százaléka szerint a termék vásárlásakor a vizuális tényezők rendkívül fontosak. A színes termékeket a vásárlók 84,7 százaléka részesíti előnyben.
Mivel a vásárlások komoly százaléka impulzusra alapuló döntés, jó esetben már az arculati tervezéskor alaposan kielemzik a színek által kiváltott hatásokat, legyen szó termékek csomagolásáról, üzlet berendezéséről, honlapok és kreatív anyagaik dizájnjáról.
A kutatás több megállapítást is tett: a tiszta (fő) színek alkalmasabbak a figyelem felkeltésére, mint a kevertek. A világos, tiszta színek „hasznosabbak” a sötéteknél, tompáknál. Természetes fénynél a meleg színek sokkal kifejezőbbek, mint a hidegek. Mesterséges hideg fényű megvilágítás esetén azonban a hideg színek sokat nyernek, míg a meleg színek sokat veszítenek erejükből.
A reklámszakemberek ezért olyan színeket használnak, amelyek tökéletesen összeegyeztethetők az értékesített termékekkel, és azokkal a vásárlókkal, akiket vonzani szeretnének.
A piros a közéletben veszélyt jelent, a marketingkampányokban viszont erős érzelmeket vált ki. A vörös a szenvedélyhez és a szeretethez kapcsolódik, erős intenzitása izgalmat, elszántságot és bátorságot jelent. A narancssárga dinamikus és energikus szín, de nem rendelkezik a veszélyes jelekkel. Élénk természete érdekében felhívja a figyelmet, és sikeresen használható a modern hirdetésekhez a fiatalos közönséget célzó kampányokhoz. A napsárga fényes, tele van energiával, játékosságot, szórakozást, kíváncsiságot és boldogságot jelent, ami ideális színválasztékot kínál a gyermekek tevékenységeinek reklámozásához. A zöld az észlelőben szilárdan kapcsolódik a természethez és a környezethez. A megbízhatóság, a biztonság, a stabilitás, az őszinteség és a frissesség mintaképe. Kiváló szín, hogy alapul szolgáljon a környezetvédelmi vagy pénzügyi ügyekkel foglalkozó vállalatok marketinganyagához.
A kék bizalmat ébreszt a nézőben. Ezért az egyik legnépszerűbb színek a vállalati márkák és formatervezési minták terén. A lila luxus, rejtély és elegancia. Világos árnyalatai megnyugtatóak és jól működnek a szépségipari reklámokhoz. A rózsaszín a tudatosság szintjén mindig a nőiességhez kötődik. A barna szintén a természethez kapcsolódik, de a nem túl erős barnák élelmiszeripari reklámokban is működnek kiválóan. A fekete és a fehér, valamint a közöttük álló szürkék konzervatívak és semlegesek. Hatékonyan használhatók a reklámban, ám nagyon kell figyelni a megfelelő területen – sport, technikai újdonságok, lifestyle – történő alkalmazására.
Ismerje meg a LED Média Kaposvár LED-tv hálózatát, amely az alapszínekre épít!
Legutóbbi hozzászólások