Az autóvásárlási szokások is óriási változáson mentek át néhány évtized alatt. Negyven éve még felültünk a vonatra vagy a buszra, és Győrbe utaztunk, hogy átvegyük a Merkúrnál a Trabantot, Daciát, Skodát, vagy éppen a kinézett Ladát. Harminc éve a rendszerváltás szele már meglegyintette a hazai autózást is, itt-ott már feltűntek a nyugati csodák: az Opel Kadett mellett a tehetősebbek Mercedes volánja mögül tekinthettek ki a világra. Húsz éve ránk robbant a nyugati ” használtbomba ” és elárasztották az országot a jobb-rosszabb nyugati autók. Tíz éve besétáltunk a kereskedésbe, aztán jókora adóssággal, de új autóval távoztunk.

A kevésbé józanok persze már akkor is két számmal nagyobb autóba ültek, mint szükségük, vagy lehetőségük volt rá. Majd egy komoly része aztán különféle telepeken várta az árverezést. Ma, 2019-ben a kérdés éppúgy aktuális, mint évtizedekkel korábban. Mi alapján válasszunk autót?

A felmerülő szempontok sora nem kevés. Első legtöbbünknél a pénztárca, ami ugye véges. Aztán az új kontra használt dilemma és valahol eldugva a szürkeállományban a márkahűség. Nyilván nem mindegy az sem, hogy mekkora családot, kutyát – macskát és kerékpárt kell majd szállítanunk, akár hosszabb utakra. Egy használt autó is lehet jó, és egy új is lehet korszerűtlen. Jól meg kell fontolni a döntést.

Ezen kívül fontos a megfelelő kiszolgálás, az eladók felkészültsége, és az általuk biztosított egyéb szolgáltatások, mint például a szerviz, mert az autónak is jár a gondoskodás, és olykor bizony hibák is előfordulhatnak.

Vajon melyik a legfontosabb?

Van, aki a megbízhatóságra helyezné a hangsúlyt és nemcsak kiválasztott típus esetében. Jó hír, hogy ma két kattintással meg tudjuk nézni, hogy a vásárlók mennyire elégedettek a kiválasztott márka kereskedőjével. A ’’kekec’’, esetenként rosszindulatú emberek véleményét mellőzve, a többség értékelései jó alapot adnak a továbblépésre. A másik a személyes találkozás. Ha bemegyünk egy szalonba és hosszú percekig levegőnek néznek minket, akkor érdemes továbbállni, mert a helyzet máskor sem fog javulni. És ugye ott van minden autós rémálma: a szerviz mennyibe fog kerülni? És biztos belekerül az autóba, ami a számlán szerepel?

Ezek alapján érdemes átgondolni: az igényeinknek milyen és mekkora autó felelne meg. Nézzük meg a finanszírozási oldalát, a vevőelégedettségi méréseket és a listán fennmaradó márkáknak, kereskedőknek is igyekezzünk alaposan utánajárni. Ha mindez megtörtént, már nagyon sokat tettünk azért, hogy éveken át nyugodtan, gondtalanul autózhassunk, ha pedig baj van, akkor ne tegyék mellé a telefont. De nemcsak mi vélekedünk így a bizalomról.

Promóció

A végére beszúrjuk az EY tanácsadó cég és az Ipsos Zrt. nemrégiben elkészített közös felmérésének konklúzióját: „a magyarok nagy többsége a következő években is hagyományos kereskedőktől venne új autót, azonban egyre fontosabb szerepet tulajdonítanak az értékesítéshez kötődő szolgáltatásoknak.

„A folyamatos termékinnováció, a változó közlekedési szokások, a technológiai fejlődés és az új versenytársak megjelenése mind-mind arra kényszeríti az eladókat, hogy átalakítsák működési és üzleti modelljeiket. Az emberek egyre jobban igénylik az értékesítésnél felmerülő egyedi szolgáltatásokat. Nagy többségük elvárja a tesztvezetés lehetőségét (85 százalék), 70 százalékuk pedig szívesen egyeztetne független, helyben elérhető gépjármű szakértővel döntése előtt. Az eladóknak ezért a megszokott gyakorlattal ellentétben mindenkit személyre szabott ajánlattal kell megszólítani. Ehhez elengedhetetlen többek között olyan online megoldások alkalmazása, amivel a vásárlási élmény elejétől a végéig segíteni tudják a vevőket a helyes döntés meghozatalában.”

Így legyen…